Lopeta suunnitelman avulla

Mitä paremmin valmistaudut tupakoinnin lopettamiseen, sitä suuremmat ovat onnistumisen mahdollisuutesi.

Päätä lopettaa maanantaina. Uusi viikko tuo tullessaan uuden mahdollisuuden tupakattomaan elämään. Älä pelkää epäonnistumista, voit aina aloittaa uudelleen seuraavana maanantaina.

Pyydä tukea läheisiltäsi. Ympärillä olevat ihmiset suhtautuvat sinuun ymmärtäväisemmin ja kannustavammin, kun kerrot mihin olet ryhtynyt ja mitä heidän tukensa sinulle merkitsee.

Varaudu vieroitusoireisiin ja mieti, miten selviät erilaisista tilanteista. Kestätkö vieroitusoireet vai helpotatko oloasi korvaushoidolla? Tarvittaessa hanki hyvissä ajoin korvaustuotteet.

Varaa itsellesi jotain kevyttä purtavaa: hedelmiä, vihanneksia, juureksia. Ne voivat varsinkin alussa olla hyvään tarpeeseen. Myös tavallista purkkaa ja pastilleja on hyvä olla saatavilla.

Hävitä kaikki tupakointivälineesi edellisenä iltana. Älä jätä yhtään takaporttia.

Muista myös palkita itseäsi pienistäkin onnistumisista. Jos kuitenkin lipsahdat tupakoimaan, älä lannistu. Tällaisessa tilanteessa on hyvä muistaa, että kyseessä on vain pieni takaisku, jonka vuoksi ei kannata luopua savuttoman elämän tavoitteesta.

Onnistunut tupakoinnin lopettaminen vaatii usein 7 -10 yritystä. Uusi maanantai on jo nurkan takana, jolloin voit aloittaa uudelleen, ja tällä kertaa ehkä onnistut lopettamaan pysyvästi.