Mitä voit tehdä joka maanantai pysyäksesi ilman tupakkaa?

1. Maanantai on hyvä päivä suunnitella tulevaa viikkoa. Mieti valmiiksi, miten voit välttää tulevalla viikolla tupakan houkutukset. Yritä välttää niitä tilanteita, joissa yleensä mielesi tekee tupakoida. Jos sinun kuitenkin on pakko osallistua tai mennä näihin tilaisuuksiin tai tilanteisiin, mieti etukäteen, miten selätät houkutukset. Miten saat ajatuksesi muihin asioihin? Mitä muuta voit tehdä käsilläsi, kuin pidellä tupakkaa? Onko sinulla mukanasi jotain muuta suuhun laitettavaa, esim. korvaustuotteita, purkkaa, pilli? Uhraa maanantaina hetki valmistautumalla näihin tilanteisiin!

2. Jos sinulla on jo suunnitelma tehtynä, käytä maanantaina hetki siihen, että mietit miten edellisen viikon lopettaminen sujui. Onnistuitko olemaan ilman tupakkaa? Lipsahditko, jos niin mikä oli syynä? Miten voit ensi kerralla toimia toisin? Maanantai on hyvä päivä sitoutua uudelleen lopettamiseen – entistä valmiimpana.

3. Maanantai on myös hyvä päivä juhlistaa onnistumista! Onnistuitko olemaan jälleen yhden viikon ilman tupakkaa? Maanantai on hyvä päivä palkita itsensä onnistumisesta.

4.  Aloita uusi viikko olemalla yhteydessä sinua kannustavan ystävän kanssa, tai voit soittaa Stumpin neuvontapuhelimeen. Keskustele edistymisestäsi ja tavoitteistasi pysyä tupakoimattomana.

5. Osallistu keskusteluihin Facebookissa tai Stumpin keskustelufoorumilla. Saat hyvää vertaistukea ihmisistä, jotka taistelevat saman asian kimpussa kuin sinäkin. Jaa tai lue muiden hyväksi kokemia vinkkejä pysyä tupakoimattomana.

 

 “Halu on lähtökohta kaikkiin saavutuksiin, toive tai toivomus ei auta, vaan tarvitaan polttava halu, joka voittaa kaiken.”  – Napoleon Hill