Tee viikkosuunnitelma

Käytä 10-15 minuuttia  joka maanantai tehdäksesi itsellesi viikkosuunnitelman. Millä tavoin sinä pystyt olemaan koko tulevan viikon ilman tupakkaa? Voit käyttää alla olevia vinkkejä apunasi suunnitelmassasi.
  • Hanki itsellesi tukihenkilö tai sparraaja
    Pyydä ystävääsi tai toista tupakoinnin lopettajaa olemaan tukihenkilösi. Yritä järjestää tapaaminen tukihenkilösi kanssa kerran viikossa – jo tällä viikolla! Jos ette löydä yhteistä aikaa tavata, soitelkaa, tekstailkaa tai olkaa yhteydessä vaikka WhatsUpilla.

Jos et löydä sopivaa tukihenkilöä, kannattaa käydä Stumppi.fi -keskustelufoorumilla – sieltä löytyy varmasti tukihenkilöitä.

  • Mieti, mikä ja mitkä tilanteet saavat sinut haluamaan tupakkaa
    Mieti, miksi tupakoit. Tupakoitko lieventääksesi stressiä? Vai tupakoitko, kun sinulla ei ole muutakaan tekemistä ja olet kyllästynyt?

Kirjoita suunnitelmaasi kaikki ne tilanteet ja syyt, jolloin sinun tekee mieli tupakkaa. Ota lista esille joka maanantai, ja mieti, mitä muuta voisit tehdä näissä tilanteissa, nyt kun et tupakoi.

Esimerkiksi, jos tupakoit, kun olet stressaantunut, yritä keksiä muita vaihtoehtoisia stressin hallintamenetelmiä kuten syvähengitys, meditaatio-ohjelman kuunteleminen, tai soita tukihenkilöllesi. Lue lisää stressinhallinnasta Stressitön maanantai –sivulta.

Jos tupakoit silloin, kun olet kyllästynyt, lähde kävelylle tai juoksulenkille ulos raittiiseen ilmaan. Tai ehkä haluat katsoa leffan, lukea hyvää kirjaa tai hengailla somessa. Älä jää paikallesi murehtimaan. Mieti sinulle sopivia keinoja tupakanhimoa vastaan.

  • Hankaloita tupakointiasi
    Onko sinulla vielä ympärilläsi asioita, jotka muistuttavat sinua tupakoimisesta? Onko sinulla yhä tuhkakuppi parvekkeella? Sytyttimiä taskussasi? Hankkiudu niistä eroon, sillä ne voivat laukaista tupakanhimosi. Älä jätä yhtään takaporttia itsellesi.
  • Keskustele läheisiesi kanssa
    Keskustele erityisesti puolisosi ja perheesi kanssa siitä, kuinka he voivat tukea päätöstäsi. Käykää yhdessä läpi käytännön asiat, joilla on vaikutusta: vapaa-ajan vietto, mahdolliset vieroitusoireet, keskustelun ja tukemisen tarpeet sekä pelisäänöt, jos puolisosi tai joku muu perheenjäsen tai läheinen vielä tupakoi. Muista myös itse kiittää saamastasi tuesta!
  • Suunnittele elämääsi ilman tupakkaa
    Aluksi kannattaa vältellä tilaisuuksi ja paikkoja, joissa tiedät, että voi tupakoida. Sen sijaan suunnittele illanviettoa tai tilaisuuksia, missä ei voi tai on vaikeaa tupakoida. Lähtekää elokuviin tai pyydä ystäviä viettämään iltaa sinun luoksesi, missä ei tupakoida.
  • Palkitse itseäsi onnistumisista
    On tärkeää muistaa palkita itseään tupakattomuudesta. Yritä keksiä joitain ilmaisia tai halpoja palkitsemiskeinoja itsellesi. Keksi joku palkinto, joka odottaa sinua viikon kuluttua, jos pysyt ilman tupakkaa taas seuraavaan maanantaihin.

Lopettamispäiväkirja. Kannattaa harkita lopettamispäiväkirjan pitämistä ainakin viikon verran ennen lopettamista. Näin voit seurata ja ennakoida niitä hetkiä tai tilanteita, jolloin sinun tekee mieli tupakkaa. Lue lisää…

Stumppi.fi –sivustolla on lisää aiheesta: Valmistaudu lopettamaan