Voita tupakanhimo

250416Kun lopetat tupakoinnin, voi tupakanhimo ajoittain yllättää sinut. Tällöin on hyvä muistaa, että tupakantuska kestää yleensä vain pari minuuttia, pahimmillaankin korkeintaan 10 minuuttia. Yritä keksiä
muuta tekemistä tai ajateltavaa silloin.

Kannattaa myös varautua etukäteen näihin tilanteisiin ja mieti mitkä keinot toimivat omalla kohdallasi, kunnes tarve tupakoida menee ohi.

Tässä joitain yleisiä keinoja tupakantuskaan:

  • Harjoittele syvähengitystä. Kun tupakanhimo yllättää, hengitä hitaasti sisään nenäsi kautta, pidätä hengitystäsi 3-5 sekunnin ajan ja sitten hengitä hitaasti ulos suun kautta.
  • Juo lasillinen kylmää vettä – hitaasti.
  • Yritä rauhoittaa mielesi ohjatun meditaation avulla. Kokeile vaikka tätä youtube-videota. Se on yksinkertainen, kehon rentoutukseen painottuva ohjattu meditaatio.
  • Puhu ääneen tupakantuskastasi / vieroitusoireista. Pyydä tukea ja soita tukihenkilöllesi. Ota yhteyttä Stumpin maksuttomaan neuvontanumeroon 0800 148 848
  • Lähde nopealle kävelylle. Tai nouse ylös ja tee venyttelyliikkeitä muutaman minuutin ajan.
  • Ota sokeriton pastilli tai tikkari. Myös sokeriton tai xylitol-purukumi auttaa.
  • Ota pilli tai hammastikku suuhun.
  • Pureskele porkkanaa, omenaa, selleriä.

 

 Lisäksi muutamia vinkkejä erityistilanteita varten:

  • Sosiaalisissa tilanteissa, juhlissa
    • Jos juot alkoholia, älä juo sitä, mitä yleensä juot, vaan vaihda toiseen juomaan – ja rajoita määrä yhteen tai kahteen juomaan.
    • Pyydä tukihenkilö mukaan juhliin ja pyydä häneltä tukea, jos tupakanhimo yllättää.
    • Jos paikassa tai tilaisuudessa tupakoidaan, siirry välillä pois muihin tiloihin.

     

  • Ruokailun jälkeen

    ● Nouse pöydästä heti syötyäsi

    ● Ota ruokailun jälkeen raikas (xylitol-)pastilli tai -purkka.

    ● Tee lyhyt kävely joka aterian jälkeen.

  • Aamurutiinien aikana / aamulla
    • Tee asiat eri järjestyksessä aamuisin.
    • Hyppää suihkuun heti herättyäsi.
    • Syö aamiaiseksi jotain uutta, jotain, mihin et ole tottunut.

     

  • Kun kyllästyttää
    • Pidä aina mukanasi jotain tekemistä, esimerkiksi kirja, lehti tai lataa kivoja pelejä puhelimeesi.
    • Koita mindfulness -harjoituksia.
    • Käytä mahdollinen luppoaika toisella tavalla: kirjoita ostoslista, tee lista tekemättömistä töistä, soita kaverille tai perheenjäsenelle.
  • Kun pidät taukoa töistäsi
    • Pidä tauko eri aikaan, kun mihin olet tottunut.
    • Pidä taukosi eri paikassa kuin normaalisti – vaihda maisemaa!
    • Mene pienelle kävelylle sen sijaan, että vietät tauon sisätiloissa tai työpaikan tupakkapaikalla.
  • Illalla
    • Kotona ollessasi keksi puuhasteltavaa: siivoa kaapit, järjestä huonekalut uudelleen tai ehkä innostut korjaamaan tai maalaamaan asuntoasi.
    • Aloita uusi harrastus. Tai rupea tekemään vapaaehtoistyötä töiden jälkeen.
    • Aloita uusi kuntoiluohjelma. Tai lähde ulos puolen tunnin lenkille ja nauti samalla raikkaasta ulkoilmasta.

     

  • Jos sinulla on ollut tapana tupakoida autossa
    • Vaihda reittiä.
    • Hävitä myös autostasi kaikki tupakointivälineet, myös mahdollinen sytkäri ja tuhkakuppi.
    • Kuuntele puheohjelmia, CD-kirjaa tai laula musiikin mukana, jotta ajatuksesi pysyisivät poissa tupakasta ja tupakoinnista.
    • Laita lasten / kummilapsen tai jonkun muun läheisen kuva tuhkakuppiin.

     

  • Kahvin kanssa

     

    • Jos olet tottunut juomaan aamukahvin kotona (savukkeen kera), vaihda rutiinia. Juo aamukahvisi muualla, esimerkiksi lähi-kahvilassa, matkalla työpaikallesi tai vasta työpaikalla.
    • Vaihda kahvi teehen.

Tarvitsetko apua tai tukea juuri tällä hetkellä? Voit soittaa tai jättää soittopyynnön Stumpin maksuttomaan neuvontapuhelimeen: 0800 148 484.

Lue tästä lisävinkkejä, tai mene Stumpin keskustelupalstalle. Sieltä saat hyvää vertaistukea muilta lopettajilta.

Osallistu ja jaa vinkkejä Lopeta maanantaina  –Facebook -sivulla.